Służba BHP – czym jest i jakie są jej zadania

Służba bezpieczeństwa i higieny pracy jest wyodrębnioną komórką, której zadaniem jest nie tylko organizowanie działalności profilaktycznej w celu zapobiegania zagrożeniom zawodowym, oraz uzyskiwanie poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy, ale również kontrolowanie wykonywania zadań i doradztwo pracodawcy w zakresie bhp.

Obowiązek tworzenia służby bhp posiada każdy pracodawca zatrudniający co najmniej jednego pracownika. Sposób realizacji tego obowiązku zależy od ilości pracowników.(art 237 kp)
Konieczność tworzenia służby bhp regulują:
– ustawa a dnia 26 czerwca 11974 r. – Kodeks pracy (Dz.U.1998r., Nr 21. poz.94, ze zmianami)
– rozporządzenie Rady ministrów z dn 2 września 1997 w sprawie służby bhp (dz.U.1997r., Nr109, poz 704)

Czym jest służba bhp?
To organ doradczy oraz kontrolujący działania pracodawcy w zakresie bhp

Komu podlega służba bhp?
Służba bhp podlega bezpośrednio pracodawcy lub też osobie zarządzającej jednostką organizacyjną.

Od ilu pracowników w firmie powinna być tworzona służba bhp?
Bezkompromisowy nakaz tworzenia służby bhp ma pracodawca zatrudniający powyżej 100 pracowników.
Jeśli pracodawca zatrudnia od 100 do 600 pracowników to służbą bhp w takim zakładzie jest jedno lub wieloosobowa komórka bhp lub pracownik służby bhp posiadający odpowiednie kwalifikacje (rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.)
Przy zatrudnieniu przez pracodawcę więcej niż 600 pracowników obowiązek służby bhp pełni jeden pracownik służby bhp na każdych 600 pracowników.
Służbę bhp w zakładzie pracy zatrudniającym do 100 pracowników może pełnić pracownik zatrudniony przy innej pracy( tylko jeśli spełnia kryteria z rozporządzenia Rady Ministrów z 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. nr 109, poz. 704 z późn. zm.) lub też zadania służby bhp można powierzyć firmie z zewnątrz.
W pewnych wyjątkach pracodawca może sam wykonywać obowiązki służby bhp, a mianowicie wtedy gdy zatrudnia:
– do 10 pracowników, lub
– do 20 pracowników i poziom ryzyka nie jest wyższy niż trzeci w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy prac
– posiada odpowiednie kwalifikacje (rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.)
Szkolenie okresowe pracowników służby bhp?
Powinno być odnawiane co 5 lat i wynika z rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy    z dnia 27 lipca 2004 w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 z późn. zm.)
Szczegółowe wymagania kwalifikacji zawodowych pracowników służby bhp zostały zawarte w § 4 Dz. U. Nr 109, poz. 704 z późn. zm.

Jakie szkolenia może prowadzić sam pracodawca?
Pracodawca może samodzielnie przeprowadzać szkolenia z zakresu bhp po spełnieniu warunków określonych w treści rozporządzenia z dnia 27.07.2004 r. Ministra Gospodarki i Pracy w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 180, poz. 1860 ze zm.)
Pracodawca może przeprowadzać instruktaż ogólny pod warunkiem, że w prowadzonym przez siebie zakładzie pracy wykonuje zadania służby bhp, na zasadach określonych w art. 23711 § 1 kodeksu pracy.

Copyright © 2017. Created by SECURA - Rafał Żemojduk